Marmoulak (2004) – Kamal Tabrizi


Marmoulak Filmi Üzerine

marmoulak5

İran sinemasını yakından bilirim. Bazı konularda çok kendini tekrar ettiğini düşünür ve bu konuda sıkıcı bulurum. Özellikle devrim sonrası İran sineması adeta bir gam tarlasıdır. Evet başta Majid Majidi gibi yönetmenler olmak üzere çok güzel çalışmalar çıkarmışlar ortaya. Ama artık hüznü biraz farklı işlemek lazım, diye düşünüyorum…

Marmoulak filminin başında dramatik fonda bir adamın (ki baş karakterdir bu) hapse girişi bana Majid Majidi tarzı bir şey izleyeceğimi anımsattı. Ama yanıldım. Bu, şimdiye kadar izlediğim İran filmleri içerisinde beni en çok etkileyen bir kaç filmden biri oldu. Hiç bitmesin istedim.

Hapisten bir molla kılığında firar edip sonrasında kendisini bir caminin imam-vaizi olarak bulan bir mahkumun hikayesidir. Yer yer hüzünlü yer yer komedidir.

Güzel bir film tavsiyesi…

Başrolde Majid Majidi’nin The Willow Tree filminde de oynayan Parviz Parastui var. Her iki filmde de çok başarılı bir oyunculuğu var Parastui’nin. Marmoulak’ta Kertenkele Rıza‘dır.

Filmden alınacak şu kısım güzel bir alıntı olabilir:

– cehennemde bile bana yer yoktur.

+ hayır, sevgili kardeşim. insanların sayısı kadarınca allah’a ulaşmanın yolları vardır.
– ne?
+ diyorum ki, insanların sayısı kadarınca allah’a ulaşmanın yolları vardır.
– bunun anlamı ne?
+ yani, allah kulunun yüzüne tüm kapıları kapatmaz. umutsuz olma.
– bağışla ama siz hocalar sürekli vaaz vermek zorunda mısınız?
+ hayır, tek vaaz veren biz değiliz. dinle! [bu kısım küçük prens adlı kitaptan okunur] insanlar, her şeyi marketlerden alır. ancak dost satan marketler olmadığından dost satın alamazlar ve yalnızlık çekerler. eğer bir dost istiyorsan, gönlümü al. sordu: “peki gönül almak nedir?” cevap verdi: “insanlarla yakınlaşmak demektir.” bu ise günümüzde tamamen unutulmuş bir şeydir. tekrar sordu: “bunu nasıl yapabilirim?” cevap verdi: “sabırlı olmalısın, hem de çok.”
– hadi ya! demek dünyanın her yerinde vaizler var.
+ evet, sevgili kardeşim, haklısın.

Ayrıca filmin sonunda çalan Azerice şarkı,Kuçelere Su Serpmişem bittiğinde çıkıp sokakta amaçsızca koşasınız gelir…

Çay içer miyiz!!!!!