K-k-h: 4 (Beni Ayakta Gömün)


Merhaba sevgili okur. Nasılsın, oldukça tasasız bir hayat sürüyorsun, öyle değil mi. Yoğun duygular yaşıyorsun bazen, sonra hiçbir şey olmamış gibi devam ediyorsun.

518+vjHgFJL._SY344_BO1,204,203,200_Topluma karışamıyorum sevgili okur. Bazı sıkıntılar var. Duvarlar var. Aşamıyorum.

Sana anlatıyorum. Ama kahrolası senin hakkında da bir fikrim yok. Yine de tüm gevezeliğimi sana kusmaya devam.

Anın özetine geçeyim. Bahsedeceğim şeyler var. Belki ilgini çeker:

Siyaset: Bundan konuşalım ilk olarak. Yunanistan’da kriz var. Türkiye bir büyük ülke olamadığı için sahip çıkmıyor bu köklü medeniyete. Milliyetçi refleks gösteririyor. Aslında milliyetçi olduğunu zannedip ahmaklık yapıyor. 3. sınıf bir Afrika ülkesindeki bir milliyetçilik gibi. Halbuki bayrağımız ve mimarimiz dahil birçok şeyimiz Yunan medeniyetinden ödünç. Hilal&Yıldız; Konstantin bayrağı. Sembolik mimarimiz büyük ölçüde Ayasofya’dan esinlenilmiş. Bizans’tan yani. Kahpe Bizans, Hain Yunan demek ile milliyetçilik olmaz. Sokakta Çinli diye çekik gözlü avına çıkmakla olmadığı gibi.

Kitap; Balkan çingeneleri hakkında şahane bir eser: “Beni Ayakta Gömün: Çingeneler ve Yolculukları”. 90’lı yıllarda Balkan Çingeleri arasında dolaşan Amerikalı bir kadının leziz notları. Kitapta ara ara bahsedilen Çingenece kelimeler, Çingene dilindeki Hint-İranî kelimelerin çokluğu ilgi uyandırıcı. Mesela daj (day diye telaffuz edilir) anne demektir. Kürtçe’nin Kurmancî şivesinde de aynıdır. Dayê der Kürtler.

Müzik; İran müziğini hiçbir şeye değişmem. Her ülkeden bir şey seçmem gerekse İran’dan muhtemelen müziği seçerdim. Veya Farsça’ya dair herşey olsun. Hayır, İran’ı siyaseti hariç (Özellikle Kürtlere karşı dışlayıcı politikası) komple alayım.🙂

Gogosh dinleyelim bugün. Çok kıymet verdiğim blogger arkadaşım Şehribanu‘nun paylaşımı.

Seyahat; Seyahatya‘da bir tekkeden bahsettik. Bosna Hersek’teki bir mistik tekke; Blagaj. Bektaşiliğe, Kadiri ve Nakşibendîliğe ev sahipliği yapmış. Eğer bir gün yolun Bosna Hersek’e düşerse görmelisin. Mostar’a 12 km uzaklıkta.

Ziwanê Ma; Ger welatek min ê azad jî hebûya ez ê mirovî dewlemendterîn bûya. Lê ne mimkin e. Xûyaye ku hetta wextek dîn ê direj em ê istû xwer biminin.

Hakkında Alîbeg Shaqaqi
Yek-du-se

6 Responses to K-k-h: 4 (Beni Ayakta Gömün)

  1. strangertoworld diyor ki:

    Çingeneler Zamanı’nın muhteşem müziği avela’da da dikkatimi çekmişti kürtçe ile benzerlik. Her defasında “daye min diyor ya” diye sevinmekten kendimi alamıyorum🙂 bir yazınızda çingenelerin büyük kısmının mısır bağlantılı olduğunu söylemiştiniz yanlış hatırlamıyorsam, peki bu benzerlik nereden geliyor acaba? Merak uyandırıcı.
    Bu arada, Yunanistan için endişelenmeyin. Batı’nın şımarık annesi yunanistan bu bataklıktan mutlaka çıkarılacak, savurganlığı yüzünden kasıtlı olarak burnu sürtülüyor şimdi, o kadar.

  2. Kim Dogan diyor ki:

    çingenelerin mısır bağlantısı bir iddiadan öteye gitmemiş. temel olarak isim benzerliğinden dolayı oluşmuş bir iddia. bahsettiğim kitapta çingene dilindeki ermenice kelimelerin arapça veya başka sami dillerden alınan kelimelerden çok daha fazla olduğuna vurgu yapılıyordu. ve büyük olasılıkla yaygın tez olan hindistan’dan başlayıp anadolu üzerinden balkanlara ve ispanyaya uzanan göç tezi doğrudur. elbette bu göçte mısıra ulaşan bir kol da olmuştur ama bu saedce küçük bir dal olsa gerek.

    kürtçenin hint-avrupa dilleri içerisindeki konumu ise araştırılınca zevkli bir konu oluyor. sadece çingene dili değil slovakça veya yunanca gibi dillerle ortaklıkları da araştırmaya değer. arada büyük bir türkçe konuşan nüfus girdiği için ve alfaba farklılığından dolayı bu benzerlikler fark edilmiyor.

  3. ya çok mutlu oldum, çok teşekkür ederim arkadaşım sen de çok kıymetlisin.

  4. Mürr diyor ki:

    Duvarlar her insanda olan – olması da gereken- savunma mekanizmalarıdır. Burda üzerinde düşünülmesi gereken bunun neye ve kimlere karşı oluşturduğundur. Belki bunu düşünürsen nedenini çözebilirsin.

    Siyaset kısmında, evet anlatılmasa da Yunan medeniyetine çok şey borçluyuz. Mimariden tut, Ege’deki antik kentler, turistlerin Türk hamamı dedikleri hamam hatta soframızdaki çatal. Bize onlardan miras. Ve bizim hala Istanbulda bir Bizans müzesi olmayışı bizim için büyük utanç.

    Toplumda Yunanistan’a karşı milliyetçi söylemlerin olduğunu kabul ediyorum fakat bu tarz milliyetçiliğin aynısı Yunanistan’da da var. Söz dönüp dolaşıp ulus devlet yapısına geliyor. Bence bu meseleye burdan başlanmalı.

    Türkiyenin yardım etme konusunda ise İlber hocanın yazısı herşeyi özetlenmiş. Devletlerde sen ben ilişkisinden çok çıkar ilişkisi vardır (http://m.t24.com.tr/haber/ilber-ortayli-yunanistanin-borcunu-turkiye-odeyemez,301884 )

    Kitabı merak ettim okuyacağım. Bende bu aralar John Fowles’ın Büyücü kitabını okuyorum. Film ise en son Miyazaki’nin Ruhların Kaçışı’nı izledim.

    Bana bir defasında ud çalmayı öğrenmek istediğini söylemiştin. Ben de sana udla ilgili iki parça gönderiyorum. Umarım beğenirsin.

    1- https://m.youtube.com/watch?v=A3G7VW1RMks

    2 – https://m.youtube.com/watch?v=j2xxxND82C4

    Sevgiler

    Mürr

  5. Kim Dogan diyor ki:

    müziklerini aşırıyorum diye belki kızarsın zannetmiştim:) ben teşekkür ederim şehribanu.

  6. Kim Dogan diyor ki:

    Müzikler için teşekkürler Mürr. Evet Ud dinlemeyi seviyorum. Ama artık öğrenmem çok zor olur. Daha kolay birşey denemeliyim.
    İlber Ortaylı’yı sevmiyorum:) Belki önyargıdır itici geliyor bana.

Çay içer miyiz!!!!!

